Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 09 Jun 2011, and is filled under Analytics.

Current post is tagged

, , , ,

6 viktiga metrics för ditt forum och community

Hittills har det inte dykt upp så många konkreta analytics-inlägg, så det är dags för en lista: sex viktiga metrics för ditt forum / community – de sex grundpelare jag rekommenderar för att hålla koll på hur siten mår och som, med lite analys, kan ge strategier för att både behålla den publik du redan har och attrahera de du vill ha.

Vi börjar från slutet.

6. Inaktiva konton (och avslutade medlemskap)

Logga utHär är en metric (eller egentligen två) som nog många inte tänker på fram till att den blir ett uppenbart problem. Antalet inaktiva medlemskonton och avslutade medlemskap visar helt enkelt hur många som inte engagerar sig längre. När det gäller avslutade medlemskap är det t.o.m. så illa att de inte vill vara kvar längre. Det är självklart att en del medlemmar hittar nya intressen efter ett tag, men om andelen inaktiva börjar öka är det en tydlig varningssignal. (det kan även vara bra att hålla koll på antalet som du bestämt inte ska vara kvar och tvångsavslutat kontot för, lite som en måttstock på vilken typ av besökare forumet attraherar)

Men då kommer ju frågan hur inaktivitet kan mätas. Beroende av vilken inriktning siten har är varierar det naturligtvis, men ett riktmärke kan vara att någon som bara loggar in en gång i månaden eller mer sällan räknas som inaktiv.

Och apropå aktivitet…

5. Tid på sidan

Time on siteTid på sidan eller TOS (Time On Site) är helt enkelt hur länge besökarna är aktiva hos dig innan de går vidare till en annan site eller bara slutar surfa. Kort sagt är det bättre ju längre TOS:en är för genomsnittsbesökaren då det betyder aktivitet under lång tid. Som exempel kan nämnas att Facebook har en TOS på runt 32 minuter per användare och dag (enligt Alexa.com, enligt andra källor är det upp mot 80 minuter).

För en blogg är det ju inte nödvändigtvis en relevant metric (återkommande besökare läser ofta enbart det senaste inlägget och går sen vidare, vilket ger illusionen av en studs p.g.a. att ingen aktivitet registrerats), men som community- eller forumägare vill du ju att besökarna ska tillbringa så mycket tid som möjligt på siten och bygga ett socialt sammanhang istället för att bara studsa in och kolla någonting lite snabbt.

Går det då inte att stirra sig blind på en hög TOS där folk helt enkelt glömt att de har sidan öppen i någon annan flik? Jovisst, men i Google Analytics finns en övre gräns för hur länge någon kan vara inaktiv på sidan innan det räknas som en studs (30 minuter), så inom den tiden måste det skett minst en interaktion med siten för att tiden ska räknas (läs mer hos Google). Interaktioner i form av bl.a….

4. Besökta diskussioner

Duty Calls

XKCD.com - Duty Calls: apropå besökta diskussioner och TOS.

Som en del i att undersöka aktiviteten är antalet besökta diskussioner eller öppnade trådar väldigt klargörande, det ger dig en bild av hur mycket intressant material som finns (eller åtminstone hur intressanta rubrikerna är). Även sånt som hur lång tid som spenderas i trådarna är intressant, för ju längre någon är inne i en tråd, desto mer engagerande är diskussionen.

Att även se vilken typ av diskussioner som är mest besökta kan ge insikt i om forumet verkligen är inriktat på det du tror. Även sånt som besökta profiler (om såna finns) är intressant.

Men då uppstår självklart frågan: kollar de bara trådar, eller skriver de något också?

3. Medlemmarnas bidrag

Både vad det gäller antalet nya diskussioner och antalet kommentarer per medlem är frågan: snackar alla ungefär lika mycket eller är det några få som är drivande i diskussionerna medan andra knappt bidrar med någonting? (att antalet skickade meddelanden, gästboksinlägg och liknande också bör hållas koll på behöver väl knappt sägas)

Det här är dessutom något av en vattendelare för ett publikt forum eftersom bidrag är en direkt måttstock för om det finns en lockelse i att vara medlem på siten eller om det går lika bra att lurka omkring utan att vara registrerad. Vilket leder oss in på…

2. Nya medlemmar

Ja, har folk intresse av att registrera sig?

På ett publikt forum är detta en större signal om engagemang än för ett slutet i och med att den som bara vill ta del av informationen på ett öppet kan göra det utan registrering. De som reggar sig är då alltså troligare att starta eller besvara diskussioner än de som reggar sig på ett slutet, då de senare kanske bara vill ha tag i en viss specifik information. Oavsett vilket är nya medlemmar ändå det som gör att ditt forum kommer växa och (förhoppningsvis) utvecklas.

Men nya medlemmar är ju inte allt, utan det finnsen sak som är viktigare än nästan allt ovanstående tillsammans, för nu har vi till sist kommit fram till…

1. Inloggningar

Ja, faktiskt. Inloggningarna har både förstaplats på den här listan och platsen som det viktigaste mätvärdet, för om du inte har nån som loggar in har du inte heller någon som bidrar med innehåll – oavsett hur många medlemmar du har eller besök du får.

Om du har ett slutet forum bör det vara nära samma siffra som antalet besökare (annars behöver du jobba på presentationen för att locka fler att registrera sig), men för ett publikt forum kan det vara en avsevärd skillnad mellan antalet besökare och antalet aktiva användare. Så kolla hur många unika inloggningar som görs, kolla hur många gånger medlemmarna loggar in varje vecka och kolla hur många besökare som över huvud taget loggar in – håll koll på vad du vill annars, men håll koll på inloggningarna – de är vad ditt forum överlever av.

Ett par sista ord

Som du märkt finns det ingen metric för annonser och intäkter här och det är helt enkelt för att det här är listan för att hålla koll på sitens hälsa, inte dess finansiering. En specifik moneymaking-lista kanske blir av om ett tag, men den kommer ändå vara sekundär till denna, för du måste ha ett attraktivt community att börja med om det ska finnas någon som klickar på annonserna.

Så använd de ovanstående som bas för din analysdata, men glöm inte att kombinera dem, både med varandra och med andra, för att få fram det som är viktigast för just din site.