Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 10 aug 2011, and is filled under Strategi.

Current post is tagged

, , ,

Har du en långsiktig strategi för ditt community?

Ett väldigt kort samtal med Tw@dreadnallen på Twitter om den s.k. communitydöden inspirerade mig till detta inlägg med tips om att bygga en långsiktig strategi för sitt community. "Social network" Image: Master isolated images (click to visit)

Några fel som görs

Fokusera på kortsiktiga vinster. Att ha kampanjer eller göra förändringar som beräknas ge en snabb boost i antalet medlemmar eller annonsklick kan vara bra, men att enbart satsa på det garanterar inte att siten finns kvar om ett år.

Inte lyssna på medlemmarna. Det är de som känner communityt utan och innan. En del av dem säkert även bättre än du och deras input kan ge enorm insikt i hur det ser ut och känns för den vanliga medlemmen.

Lyssna för mycket på medlemmarna. Ja, det är de som ger liv till communityt, men samtidigt är det du som bestämmer vilken inriktning det ska ha. Det är inte heller säkert att de förslag som kommer in är praktiskt eller ekonomiskt genomförbara, så att följa de populäraste idéerna kan bli en kostsam historia.

Försöka ta hela kakan. Att sikta på att konkurrera med Facebook istället för att nischa sig på någonting unikt är inte bara dödsdömt (om du inte heter Google), utan även ett slöseri med tid och andra resurser. The cake is a lie, take a slice instead.

Några tips för hur en långsiktig strategi kan byggas

Analysera, analysera, analysera. Sätt upp mätning av lämplig statistik, gör en analys av vad datan säger och agera utifrån detta.

Lär känna medlemmarna. Använd den info du har i din analys för att ta reda på vilka som är de dedikerade fansen – de som mer eller mindre lever på, av och för communityt. Ta in deras synpunkter på vad som behöver göras och få feedback på dina planer innan beslut fattas. Alla behöver inte vara delaktiga i varje beslutsprocess, men att ta in nån rådgivare då och då kan vara enormt gynnsamt.

Välj moderatorer omsorgsfullt. Ha moderatorer som finns ute bland medlemmarna och snackar, diskuterar, argumenterar med dem. Moderatorernas närvaro är ett bevis för att communityt bryr sig och skapar i sig själv en lugnare atmosfär, dels genom att bråkstakar vet att de kommer åka dit ganska omgående och dels genom att andra användare vet till vem de ska vända sig för att få hjälp om någonting händer. D.v.s. ha moderatorer som är en del av communityt och inte bara nån form av polismakt som enbart syns till vid problem.

Informera om vad som händer. Lägg upp (relevanta) nyheter om vart communityt är på väg, vilka funktioner som lagts till och vilka som försvunnit. Helt enkelt: inkludera medlemmarna så att de vet vad som händer.

Där har ni det: åtta don’ts och dos som är en bra start för ett överlevande community. Resten får ni antingen hyra in mig för att förklara eller klura ut själva ;)

Kommentarer inaktiverade.