Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 28 sep 2011, and is filled under Test.

Current post is tagged

, , ,

Snabb utvärdering av Aftonbladets nya Facebook-kommentarssystem

NAftonbladet Facebook comments - presentationu har då Aftonbladet sjösatt sin nya kommentering via Facebook för några dagar sen och här kommer därför en (snabb och kort) första utvärdering.

Kommentarsmöjlighet presenteras med en stor ruta där chefredaktören Jan Helin välkomnar oss att göra vår åsikt hörd, ger en förmaning om god netikett och ges en länk till att läsa hela  regelverket.

Reglerna

Reglerna har genomgått en stor förändring! Från att ha varit ett dokument på nära 10 000 tecken uppstyltat i punkter och med utförliga exempel är det numer totalt strax över 1700 tecken, uppdelat på tre stycken som i korthet beskriver önskvärt beteende, modereringsaktivitet, samt vad som händer med en borttagen kommentar eller blockerad användare. En viss dos snåriga formuleringar finns kvar, men inget som är omöjligt att ta sig igenom.

Om din kommentar tas bort av oss  kommer den inte att synas i kommentarsfältet förutom för den slutna kretsen som består av dig och dina Facebookvänner som är inloggade på Facebook. Om din profil blir avstängd av oss kommer inga av dina kommentarer på Aftonbladet att synas förutom för den slutna kretsen som består av dig och dina Facebookvänner som är inloggade på Facebook. / ur Aftonbladets diskussionsinformation

Struktur

Rent designmässigt sett så är det inte en överraskning eftersom det är Facebooks system som implementerats:

  1. Kommentarsrutan ligger över kommentarerna.
  2. Kommentarerna presenteras kronologiskt, med nästling för svarstrådar på enskilda inlägg.
  3. Totalt syns de 15 första kommentarerna (plus de tre första inläggen från deras svarstrådar) och de övriga får klickas fram i steg om 15 kommentarer.
  4. Svarsinlägg på en kommentar visas indenterat och som default syns endast tre av svaren medan resten får klickas fram.

Funktionalitet

De tester som jag hittills gjort har visat att kommentarerna tyvärr går långsamt att ladda, ibland bortåt 15-20 sekunder, något som troligtvis inte bara beror av Aftonbladets bildtunga design, utan även seg laddning från Facebook.

Aftonbladets Facebook comments pingback på FBAtt svar på kommentarerna dessutom pingas till ens Facebookprofil är både en fördel och en nackdel, beroende av hur ofta du kommenterar. I exemplet här bredvid har jag skrivit två svar på kommentarer på samma artikel, fått en av dem besvarad, fått bägge gillade, samt att en person har kommenterat i en svarstråd på en kommentar. M.a.o. fyra meddelanden om händelser i samma artikeldiskussion. Den som är väldigt aktiv på att diskutera kommer med lätthet att ha 20-30 notifieringar varje gång Facebook besöks.

Utvärdering

Några fördelar:

  • Antalet inlägg som visas gynnar möjligheten att skapa sig en översikt av vad som diskuteras.
  • Kronologin gynnar läsning av tidigare inlägg, till skillnad från den omvänt kronologiska de hade tidigare.
  • Reglerna är lättfattliga och lättöverskådliga.
  • Det gynnar uppföljning av diskussioner då aktivitet i artikeldiskussionen meddelas på Facebook.

Några nackdelar:

  • Strukturen gör att den som är först att kommentera får störst chans att skapa en diskussion på bekostnad av de kommentarer som kommer senare (det finns bl.a. ett inlägg från Facebooks PR-ansvarige som kommenterar en kritisk artikel som jag tror missats av de flesta läsare).
  • Placeringen av kommentarsrutan ger incitament att kommentera innan läsning av diskussionen.
  • Att notifiera varje enskild kategori av händelser i samma tråd kan leda till kognitiv överbelastning – ”Minsta lilla meddelas ju hela tiden, så då är nog inget av det viktigt.

I korthet så är det generellt dock en förbättring av kommentarsfältet. Vi får se hur dialogkulturen utvecklat sig om ett par månader.

Exemplen i inläggetkommer från denna artikel : Ser vad du gör – när du loggat ut.

2 Comments

  1. Daniel Wihlner
    3 oktober, 2011

    Tycker det är jävligt konstigt att man har börjat tvingat på folk facebook för att få göra sin åsikt hörd i media.

    • André
      3 oktober, 2011

      Det känns som att det är en del lathet som ligger bakom. De tog helt enkelt ett ”bekvämt” kommenteringssystem som gick att sätta igång i en handvändning och som de slipper ansvara för driften av.
      Någon fundering av vad som vore bra för användarna av systemet (eller för den delen deras egen reklamavdelning) har nog tyvärr inte gjorts.