Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 19 Jul 2011, and is filled under Användbarhet.

Current post is tagged

, , , ,

Det snurriga med Google+ kretsar cirklar kring glappet i överlappet

I min förra text om Google+ skrev jag väldigt kort om de cirklar man kan skapa och måste skapa om man inte vill dela allting publikt).

Google+ presenterar sina kretsar med det optimistiska:

Du delar olika saker med olika människor. Men det ska inte vara krångligt att dela rätt saker med rätt personer. Med kretsar är det enkelt att placera dina gå-ut-kompisar Google+ circles logoi en krets, dina föräldrar i en annan och din chef i en helt egen krets – precis som i verkliga livet.

Cirklarna gör alltså att man kan dela med enbart personerna i den specifika nischen. Det går även utmärkt att filtrera fram alla du vill läsa nåt av just nu, sorterat på ett tema, precis som med Twitters list-verktyg.

Men här är det problematiska: du kan aldrig vara säker på att du får del av det du nischat en cirkel på.

Om jag vill debattera politik med dig eftersom du har så knivskarpa argument medan du tycker jag har en fantastisk smak när det gäller musik (och vill inte veta av mina löjliga politiska åsikter), så ligger du i min Politruk-cirkel och jag ligger i den du kallar Muzak.

Google+ cirkelfelOch det är här som den bakvända grejen med cirklarna dyker upp: Allt jag delar specifikt med dig kommer då vara sånt du inte är intresserad av om du inte ber mig lägga till dig i min egen musikcirkel (Musiclovers). Liksom jag inte får se det du publicerar till din politikrelaterade cirkel utan bara det du lägger som publikt eller i Muzak.

Med andra ord ett rätt magnifikt sätt att missa varandra totalt.

Google+ cirkelfail

Eller som Simon Winter skrev:

Tänker mer och mer på G+-cirklarna som filter. Allt som ska nå en viss person måste passera först genom mitt ut-filter och sen genom den andres in-filter. Skulle vara spännande att se hur många inlägg som inte når någon människa för att alla filtreras bort i processen… :-)

Hur kan då de privata cirklarna bli användbara?

För att få en så bra träffbild som möjligt på de i dina cirklar, både vad det gäller delning och läsning, får du göra en form av hagelvariant, d.v.s. skapa ett otal cirklar efter intressen och relation där många av cirklarna har många gemensamma kontakter. Som ett väldigt stökigt venn-diagram där dina vänner, bekanta och inspirationskällor sannolikt kommer dyka upp i ett stort antal cirklar vardera.Google+ venncirklarMen hjälper det dig? Nja, bara om alla du har i dina cirklar gör en matchande indelning och genererar så många överlapp som möjligt, annars är det ju bara du som skickar ut korrekt taggad info. Den tiden som läggs på att sortera filtren kommer inte ge en i närheten av motsvarande utdelning om inte alla gör reciproka indelningar.

Ur ett informationsinsamlingsperspektiv är det dock fantastiskt! De som får den bästa hjälpen av dina cirklar är ju naturligtvis Google, som får ytterligare parametrar att skräddarsy sökresultat och reklam. Inte bara till dig, utan även till de i dina cirklar, då cirklarna blir en taggning av deras minsta gemensamma nämnare, vilken går att kombinera med analys av det ni publicerar i era flöden och det ni sätter en +1 på.

Delade cirklar?

I en kommentar här på bloggen fick jag tips om att det lutar åt att delade cirklar kommer och de antas fungera som Twitters listor, d.v.s. du kan skapa en cirkel som du delar publikt och sen kan jag följa den cirkeln via dig.

Jag funderar dock på om det inte kan vara en idé för G+ att låta de delade cirklarna fungera som motsvarande Facebooks grupper, så att den som skapar cirkeln är curator och admin, d.v.s. bestämmer vilka som får ta del av cirkelns innehåll. Något som skulle ge ett rejält uppsving för cirklarnas användbarhet.

Google+ delad cirkelEx.vis en organisation som vill sköta sin interna kommunikation via G+ skulle slippa att medlemmarna behövde lägga till alla andra medlemmar i en egen cirkel utan istället kan de få en inbjudan till den gemensamma. Organisationen kan sedan organisera cirklar som överlappar den stora medlemscirkeln enligt nivåer och nischer allteftersom vem som bör ta del av diskussionen eller informationen. Från en cirkel med de 3150 medlemmarna ned till en för de 7 ledamöterna i styrelsen.

Som privatperson är det nog i nuläget enklast att sikta in sig på några nischade cirklar att ha som läsfilter, men främst använda ett mindre antal cirklar motsvarande olika nivåer – exempelvis de fyra cirklarna ”alla jag följer < bekanta < vänner < mina närmaste” – för att publicera till. D.v.s. det som inte ska publiceras offentligt kan publiceras till en allt snävare krets beroende av hur privat det är.

(En förtydligande parentes: Genomgående i texten har jag använt ”cirklar” istället för den officiella benämningen ”kretsar” och detta beror av att det hittills enbart verkar vara Google som säger kretsar medan den anammade benämningen hs användarna är just cirklar)