Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 11 Nov 2011, and is filled under Användbarhet.

Current post is tagged

, , , ,

Google+ lanserar företagssidor, men är de någonting extra?

Google+ - logo företagssidorHäromdagen lanserade Google+ sina utlovade pages, d.v.s. sidor där företag och organisationer kan ha sin officiella G+-närvaro på samma sätt som via Facebooks gamla fanpages och liknande.

Grundidén är alltså inte något nytt grepp, men det kanske finns någonting hos G+ som saknas på FB?

(ber på förhand om ursäkt för att jag genomgående kommer kalla det för företagssidor trots att de kan användas för även produkter och mycket annat)

Struktur

Google+ företagssidorSom bilden ovan visar är utseendet på en företagssida rätt så likt hur en vanlig användarsida ser ut. De uppenbara skillnaderna är att det går att +1:a och dela en företagssida, samt att den har en ruta för bildvisning (för att exempelvis exponera de senaste produkterna).

…och det är ungefär det som skiljer egentligen. Inga riktigt intressanta extrafunktioner och med den stora begränsningen att som företagssida kan du inte följa någon innan de följt dig. Sidan måste alltså växa genom att intresserade tipsar om den eller att folk spontant hittar den.

Att skapa en företagssida

Google+ företagssidor - registreringDet är enkelt att skapa grunden för din företagssida. Allt som behöver göras är att gå in på Create Pages, välja vilken huvud- och underkategori den hör hemma i, fylla i ett par fält, kryssa av ett par rutor och klicka Create.

Terms of service för företagssidorna är vid en snabb titt föredömligt kort – bara 515 ord – och säger i korthet att enbart den som har tillåtelse får skapa en företagssida, du får inte sälja företagssidan och du får inte ha tredjepartsannonser. Dock hänvisar den vidare till Googles allmänna ToS, samt fyra andra G+-regeldokument, så i slutändan är det en hel del att läsa igenom ändå.

Efter att företagssidan skapats är det dags att fylla på information och ladda upp en presentationsbild. Ypperligt irriterande nog måste bilden vara anpassad till G+-formatet (kvadratisk och gärna 200x200px) efter uppladdning, annars måste den beskäras.

Tre minuter senare finns alltså en företagssida på plats och det är bara att

Nackdelar

Först och främst: det finns fortfarande inga vanity-url:er på G+. Istället för en kort och enkel plus.google.com/Organisationsnamn får vi dras med nonsens som plus.google.com/117315304817391337693. Väldigt enkelt att minnas, eller?

Möjlighet till fler än en sidadmin saknas. Att en koncern eller ens ett vanligt halvstort företag enbart skulle klara sig på att ha en person som sköter deras G+-sida är högst tveksamt. Att det enbart är den som skapat sidan som kan uppdatera den, samt att sidan inte kan överlåtas på någon annan, är en riktigt stor nackdel – om någonting händer med den ende adminen kommer företaget vara in deep doo-doo. Dock har G+-teamet utlovat både delat ägande och överlåtelse av företagssidor ”i framtiden”.

Sammanfattat

I dagsläget är företagssidorna på Google+ enbart att betrakta som placeholders. De tillför egentligen ingenting till ett företags webprofil, utan är hittills enbart en relativt passiv reklamplats till.

På sin G+-sida utlovar pages-teamet många kommande funktioner ”inom några veckor”, men precis som i de flesta fall hade det varit bättre att vänta och lansera en färdig produkt.

(Mashable har f.ö. sammanställt sina läsares tio önskningar om förbättringar här, en lista där många av punkterna är riktigt behövda förbättringar.)