Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 29 Jun 2014, and is filled under Etik, Strategi.

Current post is tagged

, , , , , ,

Facebook manipulerar känslor

Några av Facebook logoFacebooks researchers släppte häromveckan en studie av hur personers statusuppdateringar påverkas av andras.

Experimentet utfördes på runt 690 000 engenskspråkiga användare och gick ut på att nyhetsflödet / toppnyheterna manipulerades för att visa en mindre halt av antingen negativt eller positivt känslomässigt innehåll, varpå användarnas efterföljande inlägg analyserades.

Resultatet? Om de sett negativt från sina vänner postade de negativt själva och vice versa. Känslor smittar alltså även via förbipasserande inlägg på internet. Extra intressant är att de som inte sett någonting med särskilt emotionellt värde postade mindre än de brukade.

Studien bekräftar alltså att stämningen inom ett nätverk är i självgenererande men till viss del påverkbar (även i en textbaserad omgivning).

[Uppdatering 2014-07-06: Effekten var inte alls så stor som en läsning abstractet gav. Läs gärna Backend Media för djupare gräv i studien.]

Detta kan ge hopp för de som driver communities eller forum som är på nedgång: vänd kurvan uppåt genom att sprida positiv stämning.

Framför allt bör den ge en blåslampa i baken för att förhindra socialbots från att sätta tonen i kommentarerna.

Risken finns dock att Facebook än en gång kommer satsa pengarna på manipulativ reklam istället för att lösa problem.

Läs hela studien hos PNAS: Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks