Via Searchengineland kommer nyheten att Google börjat indexera Facebook Comments som del av sidorna de publiceras på, trots att de ligger i en JavaScript-genererad iFrame.
Detta ger en helt ny SEO-situation för de siter som, liksom Aftonbladet, använder Facebook Comments som kommentarssystem. Då även kommentarerna nu kommer vägas in i artikelns sökträffsrelevans är det alltså viktigt att hålla en bra nivå på diskussionen för att få rätt söktrafik.
Rätt trafik kan här beskrivas som besökare som stannar på siten och klickar på annonser, medan fel trafik är de där vare sig sidans text eller annonser är relevanta för sökningen (ytterligare en kategori inom fel trafik är de haverister och troll som söker på specifika fraser i kommentarer för att propagera för sin hangup).
För att inte tappa i sökrelevans bör alltså kommentarerna hålla sig till vad artikeln / inlägget avhandlar och gärna på ett konstruktivt sätt.
Relevansmoderering – att inte låta diskussionen spåra ur och gå off topic – blir alltså en självklar del av SEO-strategin. Beroende av hur tungt Google väger in kommentarerna kan det dessutom vara helt avgörande för om sidan kommer behålla sin plats i SERP:en.
En bieffekt av relevansmoderering som del av SEO är att det gynnar diskussionen (och till viss del stämningen) i kommentarsfälten genom att skala bort trams, påhopp och andra off topic-inlägg. Du slår alltså minst två flugor i en smäll om du startar med det nu.