Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 05 jan 2012, and is filled under Användbarhet.

Current post is tagged

, , , ,

Facebook Timeline – en förbättring för vem?

FacebooklogoAnalys-startupen EyeTrackShop har på uppdrag av Mashable kollat skillnaderna mellan Facebooks gamla och nya profilsida, d.v.s. ställt Timeline mot väggen, för att se om och hur användarnas beteende skiljer sig med avseende på var de tittar på sidan och hur länge.

Några av de upptäckter de gjorde var:

  • tittandet blev mer jämnt fördelat över sidan i tidslinjen än på den gamla väggen
  • ordningen som folk tittade på olika element förändrades radikalt
  • det verkar som att inläggsflödet nedprioriteras radikalt i den nya designen – från i snitt 3,3 sekunders tittid till 1,3
  • 93% av testpersonerna tittade på kommentarerna, en minskning med 7% mot den gamla profilen.

För att upprepa: från att alla åtminstone kastade ett öga på inläggsflödet är det nu några som inte ens ser kommentarerna.

Mashable EyeTrackShop - Facebook timeline

Siffrorna för E och H gäller inläggen i Timeline. (Bild från Mashable / EyeTrackingShop)

Det kan bero av ovana vid det nya formatet och en viss inlärningskurva, men det innebär samtidigt att det nya antingen inte är väldesignat eller att syftet med designen är att flytta fokus till någonting annat än att uppdatera sig om vad deras vänner och familj gör. En siffra som stigit är antalet som tittar på annonserna (från 43% till 63% – dock undersöktes ju inte hur många som klickar sig vidare).

I studien finns även Myspace och Twitter med och hela studien (med fler bilder) kan läsas här:  Facebook Timeline vs. Old Profiles: How People View Them Differently [STUDY].

One Comment

  1. […] det kommer garanterat startas minst en facebookgrupp om att det var bättre förr (och som vi kunde läsa tidigare stämmer det […]