Efter att det varit en de facto-standard i sociala medier en längre tid så har nu Facebook till sist infört hashtag-funktionalitet. De gör alltså som Google+ och anpassar sig efter användarnas beteende.
Detta innebär alltså att ord som föregås av #-tecknet blir automatiskt klickbara och kopplas samman på så sätt att allt som taggats med termen visas i sökflödet. Fördelen för användarna är att det går snabbt att ta reda på vad andra skriver om ett ämne, men den stora nackdelen är de som inte riktigt fattat grejen utan, som på Instagram, taggar vartenda ord.
Förändringen är sannolikt en följd av Facebooks integration med Instagram, fotocommunityt där hashtags är norm, i kombination med en önskan att ta över den bredare sociala diskussionen från exempelvis Twitter samt, inte minst, en större insikt i användarnas beteende och intressen = reklammöjlighet.
The move to integrate one of Twitter’s most iconic markers, illustrates how competition is heating up between the rivals. Although the services started very differently—with Facebook largely used for close friends and Twitter for public broadcast—the companies are now increasingly targeting the same digital ad dollars. Taking greater ownership of real-time public conversations, could help Facebook capture ad dollars related to live events, such as the Super Bowl and television episodes. / Wall Street Journal
Initial support for hashtags is limited to basic search; you cannot combine hashtags with other Graph Search options. There is also no #advertising support for hashtags yet, though it will be a natural and potentially lucrative product to sell ads against […] / Wired
[…] framförallt är det ett sätt att få folk att se nyttan med att ha öppna profiler. Facebook har länge försökt få oss att lätta på sekretessen för vårt innehåll. Ibland har man fulspelat och lättat på det utan att vi förstått, andra gånger har man, som nu, försökt skapa funktioner som ska tydliggöra nyttan. / Ajour