Friendster var Facebook innan Facebook fanns och hade på sin topp 115 miljoner registrerade användare. Men på bara ett par år tappade det sin mojo och medlemmarna lämnade en masse.
I sitt paper Social Resilience in Online Communities: The Autopsy of Friendster har forskarna David Garcia, Pavlin Mavrodiev och Frank Schweitzer utfört en post mortem-undersökning av Friendster och den data de analyserat visar att det sannolikt berodde av dålig kostnad/nytta-ratio – d.v.s. besväret med att använda communityt blev för hög i jämförelse med de upplevda fördelarna.
Detta orskades av bl.a. felbedömning i designförändring (ett par förändringar i interfacet gjordes, men användarna tyckte de var krångliga) samt tekniska problem (siten krånglade, vilket gjorde att användarna helt enkelt inte kunde använda den av och till).
Dessa faktorer ledde till att en del helt enkelt slutade logga in, vilket minskade nyttan för deras kontakter (de kunde ju inte längre hålla sig uppdaterade om vännerna via Friendster) som då minskade sin aktivitet, vilket satte bollen i rullning rejält.
Till detta kom konkurrens från det nya – Facebook hade precis börjat få fart och tog över många av besökarna, vilket i sig förvärrade läget för Friendster än mer.
Ett par förutsättningar för att behålla besökarna är alltså att deras kontaktnät hålls vid liv (och gärna förändras/utökas så att det fortfarande känns nytt och intressant att logga in), att plattformen är stabil, samt att förändringar inte ska göras för stort eller fort (vi är ju vanemänniskor).
Friendsters borttynande visar även hur fort det kan gå från att ett community eller socialt medie börjar tappa fart till att det är i princip dött. Efter att communitydelen las ner har Friendster återlanserats som en ”social gaming site”, vilket påminner lite om Anybeats öde.