De senaste veckorna har det varit en ökad upprördhet över Facebooks märkliga bedömningar av vad som är godtagbart inom gemenskapshetsreglerna. Uppenbart rasistiska sidor har trots många anmälningar fått ligga kvar tills media uppmärksammat dem, medan feminister fått sina konton avstängda för att ha lagt upp teckningar där en eventuell bröstvårta kunnat ses i bakgrunden.
I en intervju med Nöjesguiden om bl.a. hur ärenden sorteras och prioriteras säger Facebooks talesperson att ”Exempel på särskilt prioriterade ärenden kan vara sådant som kan innebära omedelbar fara för liv och rapporter om våld och hot mot minderåriga.” (Underförstått verkar alltså vara att en stiliserad areola är ett större hot mot liv och lem än uppmaningar till folkmord.)
Eftersom Facebook är väldigt återhållssamma med information kring modereringen så får vi förlita oss på läckor, som den f.d. facebookmoderator som Gawker kom i kontakt med för ett par år sedan och avslöjade att moderatorerna är underbetalda och inte får debriefing kring de bilder de måste se (det läggs ju inte bara upp uppenbart harmlöst material, utan även extrema vålds- och övergreppsbilder).
Företaget som skötte / sköter den outsourceade modereringen heter oDesk och profilerar sig på ”frilanstjänster”. Moderatorerna var omkring femtio stycken extrajobbare som i fyratimmarsskift modererade för en dollar timmen, men kunde få upp det till fyra dollar per timme via provision.
Med de förutsättningarna känns det inte helt osannolikt att de i många fall väljer att inte granska de svårare fallen ordentligt utan plockar de lätta, där de inte behöver utsätta sig själva för obehag samtidigt som de ”löser” många klagomål.
Frågan dyker upp: anmäler Facebook de användare som laddar upp olagligt material eller kan ”innebära omedelbar fara för liv” o.s.v.? D.v.s. utöver de script som övervakar chatfunktionen.
Facebook säger att de kan spontananmäla i svaren på hjälpcentrets sidor, men frågan är om det någonsin görs.
Nån som vet?