Lite som en parentes… Det där med moderering är svårt – avvägningen mellan vad som ska och inte ska vara tillåtet kan bli oändligt omtändliga diskussioner mellan de som ska sätta reglerna.
Det är nog få som har så hårda forumregler som spelföretaget EA:s forum, där en kille nyss blev avstängd i tre dygn för att (enligt uppgift) ha sagt någonting elakt om företaget. Okej, det uppseendeväckande är inte att han blev avstängd från forumet, utan han blev avstängd från att installera ett spel han köpt.
Kotaku har hela historien här – de är minst sagt kritiska och jag förstår dem, för att låsa in sina kunder i ett system där de inte äger vad de betalat för utan i praktiken bara köpt tillåtelse att använda produkten känns inte juste (och påminner om ett visst företag med fruktlogga).
Problemet verkar i grund och botten ligga i ett ”skitsystem” där EA:s spelarautentisering är för hårt kopplad till forumstatus. Något som skulle kunna lösas genom att inrätta fler nivåer för avstänging (alltifrån ”tillfälligt avstängd från forumen” för vanliga troll till ”vi vill inte ha dina pengar, stick!” för de värsta misogyna rasisterna).
Effekten på communityt om den drakoniska regeln efterlevs?
Med hotet av att inte få spela något av det man betalat för hängandes över sig riskerar den öppna dialogen att försvinna p.g.a. självcensur – vem vågar komma med negativ kritik om risken finns att man åker ut? Även om det är berättigad och konstruktiv kritik blir det lätt att lägga band på tngenterna. Skräcken för den lynnige moderatorn är en faktor att hålla i minnet.
Jag hoppas EA löser problemet och att inte fler tar efter idén att låsa in sina kunder så hårt i ett system. Annars kan (och kommer) det att slå tillbaka mot dem.