Som ansvarig för sociala medier-kommunikation på ett community, forum, kommentarsfält eller liknande kan kommer du få din beskärda del av både positiv och negativ kritik, på både din egen site och andra. Det är inte alltid det lättaste att besvara och ibland vet man inte ens om man ska besvara det.
För ett par år sen satte dock Per Axbom ihop en guide till hur man besvarar kommentarer om sitt företag på Internet efter en amerikansk förlaga och med några små ändringar har jag nu anpassat dem till dig och ditt kommentars- / diskussionssystem.
I denna version har jag lagt upp två smått skilda strategier beroende av om det är på din egen eller någon annans site kommentaren ligger och jag har även sett över rekommendationerna för vad som bör tänkas på när du besvarar kommentaren.
Eftersom det baserar sig på andras arbete är det ju självklart att du får vidareutveckla det. Pinga mig gärna om det händer eller lägg en kommentar här under på vad som kan förbättras!
Ladda hem schemat som en .pdf här (A4-format, ~55kb, version 1.0).