Blind Five Year Old skrev häromdagen om en oväntad egenskap hos Facebook Comments: Facebook Comments Hides Valuable Web Content From Google.
I korthet laddas Facebook Comments in i sidan via en iframe vilket gör att sökmotorerna inte ser kommentarsfältet som en del av sidan den publiceras på. Bra användargenererat material kommer alltså inte driva någon söktrafik till sidan, utan kommer bara vara tillgänglig för den som läser just den tråden.
Detta kan vara ett gigantisk problem eller en välsignelse.
Problem för den som förlitar sig på att bra kommentarer kommer driva trafik till dem är körd – oavsett hur bra kommentarer som skrivs kommer ingen utanför sidan att se dem. Exempelvis recensionssiter.
Välsignelse för den som genrerar bra material men har publik som genererar minst sagt dåligt material och då slipper få helt irrelevant söktrafik, utan det är bara det egna materialet som driver söktrafiken. Exempelvis dagstidningarna och deras kommentarsfältherrar.
Problem för den som vill kunna analysera social media- / diskussionstrender. Utan att ha tillgång till den data som Facebook Comments gjort sökomöjlig är det svårt med den sortens data mining. Exempelvis socialytics-företag och forskare.
Allt som allt skulle jag nog säga att det skapar mer besvär än det hjälper, åtminstone fram till att Facebook lanserar en social sökmotor där Comments ger träffar. Eller kanske snarare hur mycket Bing är villiga att betala för att vara en del av det för att kunna ge Google på nöten – de ligger ju redan på låset med integrationen av Facebook i sin Liked Results.