Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 08 Mar 2012, and is filled under Användbarhet.

Current post is tagged

, , ,

Disqus förbättrar modererings­möjligheterna med ”user reputation”.

Så: vad har hänt?

Logo for DisqusDisqus har implementerat lite nya vyer  för modereringen, vilket syftar till att underlätta hanteringen av användarkonton genom att ge mer information om deras beteende.

De värden som ges är:

  • Rykte (Rep) – en sammanställning av hur många gillanden användaren har fått med avdrag för hur mängden flaggade och borttagna kommentarer. Värdet som ges är Högt, Medium, eller Lågt.
  • Medlemskapslängd (Joined) – Hur länge användaren varit registrerad på Disqus.
  • Antal inlägg (Posted) – Hur många inlägg som användaren gjort totalt. Ett numeriskt värde.

Hur kan detta förenkla modereringen?

Först och främst gäller det att sortera tankarna lite och se vad som är relevant. Att enbart kolla på en användares rykte säger egentligen inte så mycket om personens agerande på siten, utan är mer en indikation av att personen är uppskattad av många andra medlemmar.

Medlemskapets längd säger i sig självt heller inte så mycket, det går ju utmärkt att registrera sig, glömma bort siten och återkomma efter ett år eller så senare för att aktivera sig. Samma sak gäller naturligtvis för antalet skrivna inlägg: att skriva tiotals inlägg på kort tid säger ingenting om kvalitén på inläggen.

För: glöm inte att ”ryktet” även är baserat på andra användares bedömningar. Någon som sprider dynga men har en omfattande skara med samma inställning som hejar på kan alltså få en hög ryktesbedömning trots att de förstör på siten (läs gärna inlägget om toppkommentatorer för mer på samma ämne).

Det gäller alltså att kombinera dessa tre mätvärden, både med varandra och med vad som finns att se i diskussionerna, för att precisera sina åtgärder.