Disqus har kommit med en rapport om hur dess användare presenterar sig på nätet och hur kommentarerna tas emot. Glädjande för alla oss pseudonymitetsivrare visar deras data att de som är både aktivast och har högst kvalité på inläggen är de som använder sig av en pseudonym.
Men är det verkligen så?
Jämförelsen är inom Disqus och det innebär att de inte jämfört med siter som använder sig av andra kommentarssystem. Jag tror det hade varit en avsevärt bättre studie om de samkört studien med exempelvis Facebook.
Då Disqus i sin design även uppmuntrar till pseudonymitet är den stora andelen pseudonyma kommentarer inte heller överraskande, ej heller den låga andelen facebookinloggningar i Disqus-systemet.
Apropå Facebook så: de sätter enbart facebookinloggning = riktigt namn och tar alltså inte i beaktande hur många som faktiskt använder sitt riktiga namn på Disqus. Detta exkluderar även de som har sitt riktiga namn som del av sitt disqusnamn (ex.vis AndersSvensson63). Det är alltså 4% som loggar in på Disqus med Facebook för att kommentera, 61% som loggar in för kommentering med Twitter, Disqusprofil m.m. och 35% som inte kommenterar under ett registrerat namn.
De har inte gjort någon semantisk analys, utan baserar positiv feedback på antal gilla-markeringar och svar ett inlägg fått – ett inlägg som leder till gräl, men inte flaggas som spam i någon högre, blir alltså bedömt som ett uppskattat inlägg.
Även då det (i mitt tycke) inte är en klockren analys så går det fortfarande att få ut intressant information, som att det är en stor skillnad mellan hur anonyma och pseudonyma kommentarer (eller kommentarer av användare med ”känd” identitet) uppfattas. För trots en marginell skillnad mellan dem vad det gäller negativa reaktioner på kommentarer var det 27 procentenheter fler ”positiva” reaktioner på de pseudonyma jämfört med de anonyma.
Anonymitet engagerar alltså mindre än pseudonymitet och ”riktigt namn” – om det sedan beror av igenkänning eller beteende är dock inte avgjort. Jag skulle alltså gärna se en uppföljande studie, där de arbetat med både semantisk och användarnamnsanalys (samt gärna även i samarbete med Facebook).
Men fram till dess så: infografen (som går att se på disqus.com) är tyvärr missvisande.