Ytterst dramatisk titel (och lite smått influerad av att ha lyssnat på denna), men tja, ganska med sanningen överensstämmande och jag kommer förklara varför, men först: lite bakgrund.
En socialbot är helt enkelt en automatiserad användare på ett socialt nätverk. På Twitter är de vanligt förekommande som lättidentifierade spambots eller gimmickkonton, men det finns avsevärt mycket mer avancerade ’bots.
I en studie kallad The Socialbot Network: When Bots Socialize for Fame and Money (.pdf) visade kvartetten Yazan Boshmaf, Ildar Muslukhov, Konstantin Beznosov och Matei Ripeanu både att Facebooks skydd mot fuskkonton var lätt förbipasserat, samt att många accepterar en vänförfrågan från helt okända. På kort tid lyckades de samla in 250 GB data, bland annat 14 500 hemadresser och 46 500 mailadresser, samt ett otal statusuppdateringar.
Detta med endast 102 ’botar vars framgång i kontaktskapande var ungefär var tredje förfrågan.
Genom att kopiera all info som finns tillgänglig om dig är det enkelt att få fram en tidslinje över ditt liv, vilka intressen du har, vilka dina vänner är, vad du jobbar med och så vidare. Denna info kan sen säljas för användning vid spam eller phishing, och naturligtvis för att göra en ’bot med än mer levande persona genom att fylla på lagret av statusuppdateringar.
Ditt digitala liv kan alltså både användas som råmaterial för att lura andra att avslöja mer än de vill och för att kartlägga dig.
Ovan har jag avhandlat skadan för den personliga integriteten och lönsamheten för ’bot-ägaren, men denna del tar upp ett hot mot själva din beslutsprocess.
Föreställ dig scenariot där ett mindre nogräknat parti eller en dito organisation sitter med ett tusental automatiserade falska konton som, med hjälp av stulna statusuppdateringar, framstår som riktiga personer. Om dessa är lika framgångsrika med att skaffa vänner som Boshmaf et al:s socialbotar vore de en reell maktfaktor.
Kombinerat med riktiga personer som är åsiktsfränder (och som via ’botarna tror sig ha ett större stöd än de har) skulle det vara väldigt enkelt att smyga ut partsinlagor, propaganda eller annan vinklad (des-)information och på så sätt förändra en icke oansenlig procent av allmänhetens inställning till parti / organisation / produkt.
Communitymedlemmar: var försiktig med vem du accepterar som kontakt. Har ni inga gemensamma bekanta sen tidigare och inte haft någon annan kontakt – tacka inte ja (åtminstone inte innan du kollat upp personen lite mer).
Communityägare: ha ett aktivt skydd mot automatiserade konton. Några faktorer att ta hänsyn till är aktivitet (både vad det gäller mängd uppdateringar/kontaktförfrågningar och tidpunkt på dygnet), interaktion (för kontot en dialog, eller är det ensidigt postande?) och innehåll (är det unikt material eller kopior av befintliga uppdateringar?).
Finns det några fler tips?
SVT.se skriver idag om reklamföretags falska likes på Facebook:
”På sin sajt Facebookskolan samlar Robert Andersson in statistik från flera tusen svenska företags Facebookprofiler. Han menar att han ofta sett företag som plötsligt fått massor av nya ”gilla”-markeringar utan tydlig orsak.
[…]
Exakt vilka företag som köper likes vill Robert Andersson inte säga. Men majoriteten är enligt honom företag inom tre branscher – marknadsföring, e-butiker och sms-lån. Han lyfter särskilt fram ett marknadsföringsföretag som har över 20 000 fans på Facebook.
– De är jättestolta över det. Men när man tittar i statistiken på hur aktiva personerna som har gillat dem är, så är bara trettio personer aktiva användare.”
Läs hela inlägget på SVT: http://www.svt.se/kultur/facebook-likes-saljs-som-marknadsforing, eller läs Robert Anderssons inlägg på Facebookskolan: http://www.facebookskolan.se/blogg/index.php?blogg=att-kopa-fans-och-missforsta-precis-allt
New York Times publicerade igår en artikel om socialbots med lite intressanta/underhållande delar:
”Last month, computer scientists from the Federal University of Ouro Preto in Brazil revealed that Carina Santos, a much-followed journalist on Twitter, was actually not a real person but a bot that they had created. Based on the circulation of her tweets, two commonly used ranking sites, Twitalyzer and Klout, ranked Ms. Santos as having more online “influence” than Oprah Winfrey.”
[…]
”Within two years, about 10 percent of the activity occurring on social online networks will be masquerading bots, according to technology researchers.”
http://mobile.nytimes.com/2013/08/11/sunday-review/i-flirt-and-tweet-follow-me-at-socialbot.html?h=FAQEiVGd2&s=1&
[…] Framför allt bör den ge en blåslampa i baken för att förhindra socialbots från att sätta tonen i kommentarerna. […]
[…] raderade ett antal miljoner konton som antingen varit inaktiva en längre tid, visat sig vara spambots eller […]
Socialbots gjorde tydligen sitt i USA:s presidentval:
”Software robots generated a significant number of Twitter messages in support of Donald Trump, distorting the Republican presidential nominee’s backing on the social network, a study showed Monday.” (http://phys.org/news/2016-11-software-bots-distort-trump-twitter.html)
”During the third presidential debate, Twitter bots sharing pro-Trump-related content outnumbered pro-Clinton bots by 7 to 1. And in the span between the first and second debates, more than a third of pro-Trump tweets were generated by bots, compared with a fifth for pro-Clinton tweets.” (http://politicalbots.org/wp-content/uploads/2016/10/Data-Memo-Third-Presidential-Debate.pdf)
Får hoppas att sociala medie-bolagen inser att de bör göra någonting åt automatiserade konton.
New York Times har en grävande artikl om ett av företagen som säljer socialbots:
”Devumi has more than 200,000 customers, including reality television stars, professional athletes, comedians, TED speakers, pastors and models. In most cases, the records show, they purchased their own followers. In others, their employees, agents, public relations companies, family members or friends did the buying. For just pennies each — sometimes even less — Devumi offers Twitter followers, views on YouTube, plays on SoundCloud, the music-hosting site, and endorsements on LinkedIn, the professional-networking site.”
https://www.nytimes.com/interactive/2018/01/27/technology/social-media-bots.html