Tidigare har skrivits om att Facebook lovade skärpa modereringen efter Everyday Sexisms kampanj och nu, nära en månad senare, har nu Facebook avslöjat sitt första steg – filtrering av innehåll.
…och här har vi den monumentala dumheten, eller snarare prioriteringarna, i full prakt.
Beginning on Monday, we will implement a new review process for determining which Pages and Groups should feature ads alongside their content. This process will expand the scope of Pages and Groups that should be ad-restricted. By the end of the week, we will remove ads from all Pages and Groups that fall into this new, more expansive restricted list.
For example, we will now seek to restrict ads from appearing next to Pages and Groups that contain any violent, graphic or sexual content / Facebook Newsroom
Filtreringen går alltså ut på att undvika att uppröra annonsörer genom att inte visa annonser hos ”kontroversiella” grupper.
Låt mig förtydliga:
Facebook implementerar ett filter som identifierar sidor/grupper med ”violent, graphic or sexual content” (de som bl.a. Everyday Sexism kampanjat mot). Filtret kommer därefter användas för att skydda annonser från att synas i dåliga sammanhang. Det kommer inte primärt användas för att upptäcka och stänga ner hatsidorna.
Detta för att inte förlora annonsintäkter via bojkott. Något som samtidigt slår undan den hittills enda(?) effektiva metod medlemmarna haft för att påverka Facebook: uppmaning till annonsörer att dra tillbaka sina annonser p.g.a. ”negative brand association”.
BBC News rapporterar dock att ryktesvis kommer det, trots vad Facebook själva skriver, handla om en vitlista som startar med med omkring 10 000 sidor godkända för annonsering och där fler sidor sedan kan läggas till.
Medlemmarna: 0; Annonsörerna: 1.
[…] finns dock att Facebook än en gång kommer satsa pengarna på manipulativ reklam istället för att lösa […]