Ingen kommentar
MediaCreeper

Information

This article was written on 12 sep 2012, and is filled under Etik, Noterat.

Current post is tagged

, , , , , ,

Newsmill stänger kommentarsfälten

Newsmill, logoNewsmill meddelar idag att de stänger sin kommentarsfunktion, något de i korthet motiverar med att kommentarsfältet ofta ”varit en plats för personpåhopp, hat och rena hot”.

För den som studerat sagda kommentarer kommer det inte som en överraskning, men det är trevligt att Madon och Kronqvist har kommit till insikt.

att få kommentarsfälten att vara en plats för ett gott samtal kräver arbete. Där har vi på Newsmill brustit. Även om vi löpande låtit rensa och städa undan påhopp och spam har redaktionens huvudfokus alltid varit de inskickade artiklarna.

Det har lett till att det trots många konstruktiva inlägg stundtals varit en mycket hätsk ton i kommentarsfälten. Vi har flera gånger märkt en rädsla hos potentiella skribenter för de påhopp som vissa kommentatorer står för. Ibland har de avstått från att skriva. På så sätt har våra öppna kommentarsfält paradoxalt nog lett till att den fria debatten blivit mindre fri.

Det som dock är riktigt trist är att de istället för att ta tag i problemet och vidta åtgärder för att komma till rätta med det, väljer att helt stänga möjligheten. Det enda fokus är och förblir klicken de inskickade artiklarna ska generera.

Newsmill rasistmillningEn sidofråga är om även Millningarna ska stryka på foten, eller om de kommer tillsätta lite resurser för att skapa relevanta istället för insinuanta, haveristiska, eller rentav dumma frågeställningar.

Till sist är det även synd att det tog över ett år för dem att komma fram till vad jag skrev till bl.a. dem efter terrordåden i Norge 2011 och haft ett par diskussioner via Twitter med bl.a. Tw@Sakine om:

 Den som inte har resurser att ta hand om kommentarsfält bör heller inte hålla dem öppna. / Newsmills redaktion 2012-09-12

Om ni inte kan hantera uppgiften bör ni avsäga er den och stänga ner kommentarsfälten. / IngenKommentar (öppet brev till 2011-07-27

3 Comments

  1. Patrik Kronqvist
    12 september, 2012

    Tack för dina synpunkter!

    Som vi skriver i artikeln vill vi gärna öppna kommentarsmöjligheten igen. Men det förutsätter att vi hittar lösningar som förbättrar tonen och som är resurseffektiva nog att fungera på en så stor sajt med en så liten redaktion som Newsmill. Det är alltså inte så att vi inte tar tag i problemet. Men medan vi letar lösning stänger vi ned dagens system som inte fungerar.

    Om vårt enda fokus varit, som du påstår , ”klicken de inskickade artiklarna ska generera” hade vi behållit de öppna kommentarsfälten. För övrigt är intäkter från rena klick endast en mindre del av våra intäkter. Lite mer om hur vi tänker kring våra artiklar finns här:
    http://www.newsmill.se/inlagg/2012/02/07/h-glund-har-r-tt-om-redakt-rer

    Din kritik av millningarna verkar inte utgå från dagens situation. Vi använder möjligheten att milla ytterst restriktivt idag. Den senaste veckan har vi använt den två gånger – i båda fallet är millningsordet ”elbilen”.

    En parentes: Det millningsexempel du själv ger är över två år gammalt och Newsmills dåvarande ansvarige utgivare bad snabbt om ursäkt för att millningsförslaget som skribenten givit, som för övrigt själv var rom, släpptes igenom. Ett sådant misstag kan inte upprepas idag då vi sett till att redaktionen aktivt måste aktivera millning på varje enskild artikel.

    Vänligen
    Patrik Kronqvist
    redaktör Newsmill

    • André
      12 september, 2012

      Hej Patrik!

      Först och främst: ja, det var ett klart cheap shot med Millningen (och tack för infon om hur det funkar idag).

      Klicken jag avsåg var de som leder till Newsmill, inte på eventuell reklam på sidan (beklagar att det var vagt uttryckt tidigare), och dessa genererar underlag för att Newsmill ska kunna sälja sig som ”besöks av X många och därmed bland de mest lästa i Sverige, köp våra tjänster” (d.v.s. samma klout-liknande KPI som pushas på i din länkade text: ”Newsmill har flera veckor legat över 100 000 unika webbläsare”).
      Kommentarskulturen på sidan genererar dock underlag för de ni vill sälja till att säga ”nja, ni besöks av foliehattar och haverister, de är inte vår målgrupp”.
      Med en avstängd kommentering kan ni säga att ”kolla, vi fick bort alla kommentarsfältherrar och de utgjorde bara X% av besöken, köp våra tjänster” (trots att det inte är en korrekt slutsats, men vem bryr sig när det handlar om en sales pitch? ;) ).

      Jag hoppas ni hittar en lösning som fungerar, för om det är någonting som behövs är det en plats där vi kan diskutera / debattera på en schysst nivå (och kudos för att ni inte gjorde samma pseudolösning som ex.vis Aftonbladet och tog in Facebook comments istället).

      Tack för din kommentar!

    • André
      20 september, 2012

      Ett litet tillägg på sidodiskussionen om era millningar förresten: Lisa Bjurwald på Medievärlden tog upp ett exempel i sin krönika om att ni stänger kommentarerna (www.medievarlden.se/blogg/lisa-bjurwald/2012/09/spiken-i-kommentarskistan) och det är ju seriöst samma skit, fast om islam istället för romer.

      Newsmills egen statistik finns på http://www.newsmill.se/millord/Islam?all=false – det har f.ö. en andraplats på ”mest millat 7 dar”.
      Så, min kritik mot era millningar får nog stå fast tills ni rensar ut den skit som ligger kvar sen tidigare.