Ingen kommentar
MediaCreeper

Boken

Ingen kommentar

– en bok om kommentarssystem och analys

Index

Här är de planerade kapitlen och de som finns publicerade går att läsa introduktioner till längre ned på denna sida. Den som vill börja läsa direkt kan klicka sig vidare via listan här eller under Boken i toppmenyn.

  1. Inledning (utkast)
  2. Behöver din site kommentarer?
  3. Behöver allt som skrivs ha kommentarer?
  4. Lagen och kommentaren (utkast)
  5. Historik
  6. Systemens utformning – en inventering (utkast)
  7. Utformningens påverkan på kommentarer
  8. Delaktighet / Moderering
  9. Är Google din vän? – SEO och kommentarer
  10. Etik, eller Don’t be a dick!
  11. Men du har väl rent mjöl i påsen, lilla vän? Om anonymitet (utkast)
  12. Ordlista

logo för Ingen kommentar

1. Inledning

Ingen kommentar siktar på att bli en onlinebok som studerar just kommentarsfältet – vem som behöver det, hur det fungerar och vilken typ som fungerar bäst för en specifik verksamhet. Kombinerat med lite funderingar kring analytics, SEO och de metrics som går att få ut ur kommentarsfältet hoppas jag att både öka både din och min förståelse för hur det kan skräddarsys för bästa resultat. Läs mer >>

2. Behöver din site kommentarer?

3. Behöver allt som skrivs ha kommentarer?

4. Lagen och kommentaren

Hur fungerar det med kommentarer och lagen? Finns det gränser för yttrandefriheten? Kan man få utgivningsbevis och därmed grundlagskydd för sitt forum, eller hur funkar det? Det finns många frågor, men inte alltid några glasklara svar. Läs mer >>

5.  Historik

6. Systemens utformning – en inventering

Struktur är en viktig del av att möjliggöra kommunikation. Om informationen levereras på ett ostrukturerat eller direkt felaktigt sätt kan det bli omöjligt för mottagaren att göra sig en sammanhängande bild av den. I detta kapitel undersöks därför de vanligast förekommande strukturerna för kommentarsfält inom sociala medier som bloggar, communities, forum och tidningars kommentarsfält. Läs mer >>

7. Utformningens påverkan på kommentarer

8. Delaktighet / Moderering

9.  Är Google din vän? – SEO och kommentarer

10. Etik, eller Don’t be a dick!

11. Men du har väl rent mjöl i påsen, lilla vän? Om anonymitet

En diskussion som aldrig tar slut är den om anonymitet på nätet och en deldiskussion av det är om det är önskvärt med anonyma kommentarer. De två polerna som som finns när det gäller identifiering av kommentatorer är anonymitet och full identitet, men däremellan ligger även pseudonymitet – gråzonen där en person inte skriver under sitt riktiga namn, utan använder en pseudonym för sina inlägg och kommentarer. Hur ser debatten ut, vilka problem kan associeras med online-personan och vad kan göras för att motverka dem? Läs mer >>

13. Ordlista